Muşta soğuk hava araçlar dondu. Hava sıcaklığının geceleri eksi 15in üzerinde seyrettiği kentte kış, sürücüler için tam bir kabus oldu.
Toplu taşıma araçlarının sürücüleri sabahın erken saatlerinden itibaren araçları çalıştırmak için büyük bir mücadele sarf ediyorlar. Yolcuların mağdur olmaması için erken gelip donan araçları çalıştırmak zorunda kaldıklarını belirtken sürücüler, donan aracı çalıştırmanın çok zor olduğunu ve bu nedenle zaman zaman servis yetkililerden yardım istemek zorunda kaldıklarını söylediler.
Yol kenarına park edilen araçların sabaha kadar donduğu Muşta sürücüler, kış mevsimin çok çetin geçtiğini ve sabahları araçları çalıştırmak için ateş yaktıklarını söylediler. Dondurucu soğukların hakim olduğu kentte araç sürücüleri zaman zaman araçların seyir halinde bile donduğunu aktardılar.
Kış mevsiminden önce aracının aküsünü değiştirdiğini kaydeden Murat Demir adlı sürücü, en kaliteli yakıtı kullandığım halde aracım yine dondu. Kış mevsimi gerçekten sürücüler için çiledir. Neredeyse her sabah aynı sıkıntılarla karşılaşıyoruz. Benim gibi diğer sürücüler de donan araçlarını çalıştırmak için büyük çaba sarf ediyorlar. Muş gibi ağır kış şartlarının yaşandığı yerleşim merkezlerinde araçların donmasını önlemek için kapalı otoparkların tercih edilmesi gerekir. Muşta yeterli kapalı otopark alanı yok. Hatta soğuğun şiddetini arttırdığı günlerde kapalı alanlardaki araçların bile donduğu görülmüştür diye konuştu.
Araçların donması ve çalışmamasının önüne geçebilmek için kamyon, tır gibi ağır tonajlı taşıtların gece iki saatte bir, otomobillerin ise günde en az iki sefer 10’ar dakika rölantide çalıştırılması gerektiğini kaydeden yetkililer, vatandaşların soğuk havalarda ağır vasıta araçları çalıştırabilmek için altına ateş yaktığına dikkat çekerek, ”Bu işlem hem yağı ısıtmak, hem de mazot filtresindeki donmayı çözmek için uygulanıyor. Ancak çok sakıncalı bir yöntem. Burada büyük vasıta araçların kapalı garajlarda bulundurulması gerekiyor. Böyle bir imkan yoksa dizele katılan antifrizler kullanılması veya sıcak hava üflemesi yapılması gerekiyor. Donma ve çalışmamasının önüne geçmek için, gece iki saatte bir kalkıp aracı 10 dakika rölantide çalıştırmak gerekiyor. Otomobil sürücülerinin de günde araçlarını en az iki defa çalıştırmaları donmanın önüne geçecektir. Aküsünün şarj olması, yoğunluğunun düşmemesi açısından da bu işlem önemli. Çünkü soğuk havada akü içerisinde bulunan elektrolit yoğunluğu mutlaka düşer. İstenilen performansı vermez. O nedenle araçların 10 dakika kadar rölantide çalıştırması gerekiyor.”
Araçların çalışmamasının önemli nedenleri arasında akülerin zayıf olmasının ve marş yapma özelliğini kaybetmesinin de olduğunu belirten yetkililer sürücülere şu bilgileri aktardılar, ‘Akünün içerisindeki elektrot yoğunluğunun yüksek olması ve akünün tam şarj olması lazım. Vatandaşlar genellikle akü bitince kışın gidip yeni bir akü alıyor. Bu doğru bir yöntem değildir. Akünün eylül-ekim aylarında yenilenmesi gerekiyor. Akünün ömrü de önemli. 4 yılını doldurmuş aküden fazla bir şey beklememek gerekiyor. Aküler kışın değiştirilirse araç çalışırken şarj olma süresi az olduğu için akünün tekrar yoğunluğu düşer, şarj tutma kabiliyeti azalır. O nedenle aküyü kışın değiştirmenin bir faydası yoktur. Kışın sıfır akü bile takılsa yine sabah araçların çalışmadığı görülür. Çünkü kışın araba kullanımı az olduğu için akünün şarj olması da o kadar az olacaktır.”
Muş Manşet Gazetesi