Eğitim Fakültesi Okul Öncesi Öğretmenliği 3. sınıf öğrencilerinin Topluma Hizmet Uygulamaları dersi kapsamında 4 öğrenci kadınlara yönelik bilgilendirme seminerleri düzenliyor.
Üniversite öğretim görevlisi Murat Enginyürek ve çocuk gelişimi bölümü 3. sınıf öğrencileri Muş Merkez Yeni Cami Kur’an kursunda kadınlara seminer verdi. Topluma Hizmet Dersi kapsamında gerçekleştirilen seminerde öğrenciler, katılımcı kadınlara “kur’an da kadının yeri” konusunda çeşitli bilgiler aktardı.
2011-2012 eğitim-öğretim dönemi ikinci yarı yılından itibaren “Topluma Hizmet Dersi” kapsamında her hafta bir kur’an kursunda, belirledikleri bir konu ile ilgili bilgilendirme toplantıları düzenlediklerini ifade eden çocuk gelişimi 3. sınıf öğrencilerinden Fatma Karasu, Ayşe Aydemir, Besra Bozyel ve Kadriye Bitin ilerleyen haftalarda da bilgilendirme toplantılarına devam edeceklerini belirttiler.
İlk hafta öğretim görevlisi Murat Enginyürek’in katıldığı toplantıda kadınlara yönelik, “kur’an da kadının yeri” konusunu işlediklerini ifade eden öğrenciler, daha sonraki hafta da ise öğretim görevlisi Gülay Şeker Özsoy’un katılımı ile “eşler arası iletişim” konusunda kadınlara yönelik bilgilendirmede bulunduklarını ifade ettiler.
7 hafta boyunca devam edecek etkinliklerde eğitim, sağlık, din, iletişim ve çocuk gelişimi konularının da ele alınacağını ifade eden öğrenciler, amaçlarının dersin gereklerini yerine getirmenin yanı sıra gerçek anlamda topluma hizmet etmek olduğunu da söylediler.
DERSİN TARİHÇESİ VE AMACI
Topluma Hizmet Uygulamaları dersi,Yükseköğretim Kurulu tarafından Eğitim Fakültelerinin programlarının güncellenmesi maksadıyla başlatılan çalışmalar kapsamında 2006 yılından itibaren zorunlu ders haline getirilmiş oldu. Böylece söz konusu ders fakültemizin bütün programlarında okutulmaya başlandı.
Öğretmenliğin büyük ölçüde toplumsal sorumluluk taşıyan meslek alanlarından biri olması, öğretmenlerin toplumla bütünleşme ve toplumsal liderlik işlevini yerine getirme gibi önemli görev ve sorumluluklarının bulunması nedeniyle, öğretmen adaylarının hizmet öncesi eğitimleri sırasında bu yönlerini geliştirme amacını güden deneyimler kazanmaları büyük önem taşımaktadır. Öğretmen adayının fakülteden mezun olduğunda toplumu çeşitli yönleriyle tanıması gerekmektedir ki, hizmet vereceği kurumda toplumsal özelliklerin doğurduğu sorunları daha kolay çözebilsin.
Kendi içinde yaşadığı toplumu tanımayan, topluma yabancılaşmış, toplumsal sorunlara karşı duyarsız, toplumu olumlu yönden etkileyen özellikleri bilmeyen bir öğretmen adayının mesleki çalışmalarında yeterince başarılı olması söz konusu olamaz. Zira öğretme işlevi her şeyden önce toplumsal özelliklerle birlikte var olan, yaşayan, canlı, güncel gelişmelerden doğrudan etkilenen bir işlevdir. Bu bağlamda Topluma Hizmet Uygulamaları dersinin amaçları aşağıdaki şekilde sıralanabilir.
Böyle olmasına rağmen okullarımızdaki klasik eğitim düzeninde, öğrencileri geleceğe hazırlama konusunda önemli eksiklikler olduğu görülmektedir. Konuyla ilgili yapılan bilimsel araştırmalarda öğretmenlerin daha çok sınıf ve okul sınırları içerisinde görevler üstlendikleri, sınıf ve okul etkinliklerini daha da geliştirecek sınıf, okul ve topluma hizmet çaplı yeni etkinlikler üretemedikleri, okulda bireyselci çekingen davranışlar sergiledikleri, takım çalışması içerisinde, toplumla beraber, topluma yansıyacak orijinal etkinlik projelerine ve uygulamalarına önderlik edemedikleri ortaya çıkmıştır.
Topluma Hizmet Uygulamaları dersi, bu eksiklikleri öğretmen adayına gösterecek, hissettirecek, bu tür sorunlara karşı çözümler düşünmesini sağlayacaktır. Bu ders sayesinde öğretmen adayı, yurt – okul – kantin veya öğrencievi – okul – kantin üçgeninden kurtulacaktır. Seçtiği etkinlik türüne göre işsizlik probleminin boyutlarını, çocukların sokağa düşme sebeplerini, yaşlıların, özel eğitime muhtaç insanların sorunlarını, hastane ve hapishane gibi genelde dertli insanların bulunduğu yerlerdeki meseleleri; çevre problemlerinin, töre cinayetlerinin, kan davalarının, spor fanatizminin, trafik kazalarının sebeplerini, boyutlarını, sonuçlarını öğrenecek, üzerinde düşünecek, kendince çözüm yolları üretecektir. Böylece öğretmen adayları toplumun sorunları ile ilgilenme ve bu sorunlara çözüm arama fırsatı bulabilecekler; üniversitelerin asli görevlerinden biri olan topluma hizmet sunma yükümlülüğüne katkıda bulunacaklardır. Ayrıca misafirperverlik, komşuluk ilişkileri, vefakarlık, diğer insanların dertlerine karşı duyarlılık, yardımseverlik, sevgi, saygı, hoşgörü, tahammüllü olmak… gibi sanayileşmenin ve şehirleşmenin doğurduğu ortamda unutulan kültürel değerleri yeniden hatırlayacak, toplumun olumsuzluklara karşı direncini sağlayan bu çeşit yararlı geleneklerin devam etmesinin gerekliliğini anlayacak; hizmet süresinde görevini yerine getirirken genç dimağlara bu yönde eğitim verebilecektir.
Ders kapsamında yapılacak etkinlikler ile öğretmen adaylarında toplumsal duyarlılık ve farkındalık, işbirliği, dayanışma, etkili iletişim ve öz değerlendirme becerilerini destekleme, toplumsal sorumluluk bilinci ve özgüven oluşturma hedeflenmektedir.
Muş`un Sesi Gazetesi