Bu yılsonunda da memur maaşlarının reel olarak artacağı, kamu işçisi ücreti ile asgari ücretin reel olarak gerileyeceği tahmin ediliyor.
DPT, ekonomideki 2007 ve 2008 yılı gelişmeleri, 2009 yılına ilişkin makro ekonomik hedefler ve asgari ücreti ilgilendiren gelişmelerle ilgili, kamu, Türk-İş ve TİSK temsilcilerince, Asgari Ücret Tespit Komisyonunda değerlendirilmek üzere bir rapor sundu. Rapora göre, son yıllarda ücretli kesim arasında kazancı reel olarak en fazla artan memurlar oldu.
Memur maaşları son 2 yılda da reel olarak büyüdü. Memur maaşları 2006’da reel olarak yüzde 6,2, 2007’de yüzde 3,9 oranında arttı.
Kamu işçisi ücreti ise son 2 yılın birinde reel olarak arttı, diğerinde reel olarak geriledi. Kamu işçisi ücreti 2006 yılında reel olarak yüzde 2,7 gerilerken, 2007’de yüzde 3,1 oranında artış kaydetti.
Ücretli kesim içerisinde reel olarak kaybı en fazla olan grubu asgari ücretliler oluşturuyor. Asgari ücret, 2006 ve 2007 yıllarını reel olarak kayıpla kapattı. Asgari ücretteki reel gerileme 2006’da yüzde 0,9, 2007’de yüzde 0,7 oldu.
Raporda, bu yılsonunda memur maaşı, kamu işçi ücreti ve asgari ücretin reel durumuna ilişkin tahminlere de yer verildi.
Bu yıl nominal olarak ortalama net memur maaşlarının yüzde 17,7, kamu işçi ücretlerinin yüzde 9,6 oranlarında artırıldığına işaret edilen raporda, reel olarak memur maaşlarının yüzde 6,7 artacağının, kamu işçi ücretlerinin ise yüzde 0,7 gerileyeceğinin tahmin edildiği bildirildi.
Rapora göre, 2008 sonunda maaş ve ücretlerdeki reel gerileme en fazla asgari ücrette olacak. Ortalama net asgari ücretin, bu yıl 16 yaş ve üstündekiler için nominal yüzde 8,7 arttığı anımsatılan raporda, net asgari ücretin bu yıl reel olarak yüzde 1,5 gerilemesinin beklendiği kaydedildi.
DPT tarafından hazırlanan rapora göre, 2006 ve 2007’deki gerçekleşmeler ve 2008 tahminleri doğrultusunda son 3 yılda memur maaşları toplamda reel olarak yüzde 16,8 artarken, kamu işçi ücreti 0,3, asgari ücret yüzde 3,1 oranlarında gerileyecek.
Büyüme Hedefindeki Riskler
Raporda, 2009 Yılı Programı’nın temel amacının, uluslararası finansal piyasalarda ortaya çıkan ve üretim sektörlerine de yansıyan küresel krizin, ekonomideki olası olumsuz etkilerini en aza indirerek ekonomide sağlanan güven ve istikrarı korumak, ekonomik büyümeyi makul bir seviyede tutmak, enflasyonla mücadeleye kararlı bir şekilde devam etmek, cari açığın finansman kaynaklarını çeşitlendirmek, kurallı bir mali yapı altında mali disiplini sürdürerek, 2009-2011 Orta Vadeli Programı’nda yer alan mali hedeflere ulaşmak olduğu belirtildi.
Bu yıl yüzde 4 olması beklenen gayri safi yurtiçi hasıla artış hızının 2009’da da bu seviyesini korumasının beklendiği ifade edilen raporda, küresel krizin boyutu ve süresine bağlı olmakla birlikte bu gelişmelerin ülke ekonomisine etkilerinin sınırlı kalacağının varsayıldığı kaydedildi. Raporda, ”Bununla birlikte, son dönemde etkisini giderek artıran küresel krizin büyüme hedefinde aşağı yönde oluşturduğu riske yönelik inisiyatifler kullanılacaktır” denildi.
Raporda, gelecek yıl katma değer artış hızının tarımda yüzde 3,6, sanayide 3,9, hizmetler sektöründe ise 4,2 olmasının beklendiğine yer verilerek, şunlar kaydedildi: “Küresel finansal krizin reel ekonomilere yansıyarak dünyada büyüme tahminlerini aşağı çekmesi, ülkemizin ihracat performansını olumsuz yönde etkileyecektir. Ayrıca, bu ortamda dış finansman imkanlarında miktar ve maliyet yönlü baskılar özel sektörün kredi ihtiyacını karşılamasında sorunlar ortaya çıkaracaktır. Bunlar 2009 yılı büyüme hedefinin gerçekleşmesinde riskler olarak görülmektedir.”
2009’da İşsizlik Beklentisi Yüzde 10,4
Raporda, istihdam ve işsizlik oranıyla ilgili değerlendirme ve 2009 öngörülerine de yer verildi. Bu yıl iş gücüne katılım oranının yüzde 48, işsizlik oranının yüzde 10,3 olarak gerçekleşeceğinin öngörüldüğü belirtilen raporda, 2009’da öngörülen büyüme ve yatırım artışlarına bağlı olarak istihdamın yaklaşık 240 bin kişi artması, işsizlik oranının ise yüzde 10,4 olarak gerçekleşmesinin beklendiği ifade edildi.
Topkan Haber Ajansı